Eindelijk is ie er dan! De eerste officieele Traktor kontroller van Native Instruments! Dit apparaat is echt een monster in een klein strak doosje. Nog nooit heb ik een MIDI/Traktor controller gehad die ik zo makkelijk en snel doorhad.

Wat mij gelijk opviel toen ik de verpakking openmaakte was het platte uiterlijk van de X1. Meestal ben ik van MIDI controllers gewend dat ze wat dikker en robuuster zijn, maar dat is niet het geval met de X1. Persoonlijk vind ik dat wat minder omdat je dan zoals in het plaatje hierboven, een verhoging nodig hebt om hem mooi in je booth te kunnen plaatsen. Deze verhoging is weer apart te koop. Dit is namelijk een kleine draagtas waar je hem op zet.
De X1 is net zo hoog als een NI Maschine. Ze passen prachtig naast elkaar zou je denken. Echter, het enige minpunt is dat een Maschine schuin loopt, en de X1 recht. Het design is dan wel weer top! Zoals we gewend zijn van NI zoals met b.v. eerdergenoemde Maschine en Kore.
De buttons van de X1, onderin om je nummers te starten, stoppen, CUEíen, loopen e.d., zijn blauw verlicht. Wanneer je een button indrukt, wordt deze feller blauw als de overige buttons die je niet gebruikt. Dit kan je nog apart instellen en bewerken in Traktor zelf. De effect-buttons zijn rood gekleurd, en kunnen hetzelfde als de blauwe buttons. De Shift en Midi knop zijn wit en groen. Later in de review ga ik de diverse functies van alle buttons uitleggen.
Met de blauwe buttons controleer je je spelers.
Er zijn per player 8 buttons.
1: Loop IN
2: Beat terug
3: CUE/Reloop
4: Play/Pause
5: Loop Out
6: Beat verder
7: CUP
8: Sync

Wat de Play/CUE/CUP/Sync buttons doen, spreekt voor zichzelf. Ik ga even wat aandacht besteden aan de Play/Cue buttons en de loopbuttons. Met de Play/Pause button kan je het nummer starten of pauzeren. Een minpuntje aan deze buttons vind ik dat hij erg klein is, net zoals de andere buttons. Het was prettiger geweest als ze de Play/Pause en Cue buttons wat groter hadden gemaakt, net als de rest, want nu wil het wel eens gebeuren dat je per ongeluk op het sync knopje ramt terwijl je het nummer wil starten.
Met de grote draaiknoppen boven de blauwe buttons stel je in hoelang je loop moet duren. Hij gebruikt dan de Looptijden van Traktor. Dat is vanaf 1/32 - 32e maat.
De grote draaiknoppen boven de Loopknoppen zijn er om in je muziekcollectie te browsen. Linker is voor player 1, de rechter voor player 2. Ook hier staan onder de FX buttons per player aangegeven. Werkt erg fijn zo. Door de Shift knop in te houden kan je de 2e functie van elke button benutten. Onder elke button zit een 2e functie.

Bij de effecten sectie zien we een aantal effecten. Bij de software (Traktor LE) die bij de X1 wordt geleverd kan je het 2e en 3e effect niet gebruiken. Deze zitten er niet in namelijk. Jammer.
Pot meter 3 regelt de filter.
Conclusie:
Voordelen:
- Werkt technisch echt top! Het is echt een monster in een klein doosje
- Browsen in je muziekcollectie gaat super
- De loopbuttons werken goed
- Hij is mooi compact
- Mooi uiterlijk en mooie LED's.
Nadelen:
- Hij is erg dun
- Hij heeft geen USB ingang! Bij Traktor Pro (4 decks) heb je twee controllers nodig en ÈÈn audio interface. Een Macbook Pro heeft maar 2 USB ingangen. Dit betekent dat je moet gaan werken met een HUB. Dit levert veel problemen op.
- Buttons hadden iets robuuster (groter) gemogen
Eindconclusie:
Als je het geld ervoor hebt, en je zoekt een goede Traktor controller, ... gewoon KOPEN! Het is een super apparaat!