2010 lijkt wel als het jaar van de Native Instruments S4 Kontrol in te gaan. Maar we willen er toch ook nog eens op wijzen dat het Allen & Heath was die de trend een beetje in werking heeft gezet met hun Xone:DX controller die eerder dit jaar (2010) is uitgebracht. Afgelopen week hebben we zelfs een alternatief lijstje gemaakt voor de S4 met enkele controllers die onder het prijskaartje van de S4 zitten. De Xone staat niet op dat lijstje aangezien hij toch een tikkie bóven dat prijskaartje staat met een prijs van ronde de 1000-1100 euro.

Afgelopen jaar hadden we echter wel al het genoegen om een test-drive te maken met de Xone:DX controller, en die ‘drive’ is best goed bevallen. Mark Dobrinic (DJ Dopey) heeft de controller van Allen&Heath goed aan de tand gevoeld en heeft er een review over geschreven. Begin volgend jaar krijgen we de Denon DN-MC6000 tot onze beschikking, die we naast de S4 gaan zetten. Natuurlijk zullen we ook hiervan een vergelijking/review schrijven, zodat je een goed beeld kan vormen wat deze controllers voor jouw setup kunnen betekenen c.q. toevoegen.

Onderstaand is nogmaals de review van Mark over de Allen&Heath Xone:DX controller.

Allen&Heat Xone:DX
Een professionele DJ controller met geintegreerde hoge kwaliteit soundcard is een manier om de Xone:DX te omschrijven…echter zou je dan te kort doen aan het Digital DJ systeem dat Allen&Heath en Serato gezamenlijk hebben ontwikkeld. De Xone:DX in combinatie met Serato Itch is een robuust systeem voor de Digital DJ. Als vinyl-DJ met relatief extreem weinig Digital DJ draaiuren heb ik het genoegen om een stukje te schrijven over mijn eerste indrukken van de Xone:DX!

Van Allen&Heath verwacht je een degelijke en betrouwbare kwaliteit die je gerust mee kunt nemen het podium op, en die verwachting wordt waargemaakt: de hardware, afgedekt met een metalen plaat, heeft lekker wat gewicht en voelt degelijk aan, de draaiknoppen zijn stevig en de faders schuiven lekker licht. Zoals je verwacht. En ook hoopt! Wel valt op dat de controller als geheel best wel plat is: hij is net wat hoger dan de helft van een Technics SL1200! Maar dit komt weer ten goede aan de portabiliteit van de controller: zou in een grote laptop-tas mee moeten kunnen

Image

Nu bestaat een Digital DJ systeem uit zowel hardware als software, en hiervoor heeft Allen & Heath de samenwerking met Serato gezocht en de Xone:DX als Serato Itch controller ontwikkeld. Omdat specifieke Itch functies een plaats hebben gekregen op de controller, is dit het een-tweetje waar je mee wilt gaan draaien. Het zal vast ook mogelijk zijn om ook Traktor ermee te bedienen, maar daar hebben we hier nu niet naar gekeken.

Image
1200…dx…1200…dx… Keuzes, keuzes!

Draaien met de DX en Itch is gewoon keileuk! Er zijn verschillende manieren om je muziek te mixen, waarbij de meest “digitale” manier is om met beatgrids te matchen. Dit houdt zoveel in dat er een masterclock loopt, en elke track die je ermee wilt sync’en automatisch in de maat van de muziek getrokken wordt. Vooropgesteld dat je MP3′s tempo-strak zijn, is Itch best goed met het analyseren van je muziek, ook al zou ik toch aanraden om alle tracks die je live gaat draaien, even vantevoren te checken wil je ze in beatgrid-match mode gebruiken. Vinyl-DJ-vrienden hebben nogal moeite met dit concept, omdat het een stukje ambacht van het DJ-en weghaalt. Ze hebben gelijk, maar alleen als beatmatchen het belangrijkste element van een DJ is. Ik heb gemerkt dat de Xone:DX mij op een nieuwe manier laat leren mixen: beatmatchen kost geen tijd meer, dus je kunt gerust 3 of 4 tracks in sync laten lopen om van elke track juist die elementen te pakken die je wilt hebben. Of met de effecten te spelen. Of loops te maken (die op de BPM van de track worden geloopt). Een knop op de controller is bestemd voor het “reversen” van een track, waarbij als je de knop loslaat, de track doorgaat met spelen alsof je de knop nooit ingedrukt hebt gehad. Dus track blijft perfect in sync en je kunt realtime hele leuke breakjes maken. En dan combineren het met de effecten…..

Image
Bovenstaande foto is de Xone:DX in het donker onder een blacklight…

Over de effecten: het selecteren van effecten is specifiek voor DX/Itch, waarbij je de controller bedient en op het beeldscherm moet kijken wat je nou eigenlijk aan het doen bent. Da’s wennen. Sommige effecten zullen meer bij je stijl liggen dan andere, maar de kwaliteit van onder andere het filter (LPF) is toch wel heel fijn hoor….!

Xone:DX Track test by gearjunkies
Paar effectjes in een track. Audio: Pzylo & Jagger Jack Featuring Oedla – Acid Injection (Acid Cirkus 004 – Albert Hofmann Tribute EP)

De DX is een controller en geen mixer. Dat houdt zoveel in dat de DX zonder computer niks doet. Hij wordt via een enkele USB-kabel aangesloten op je PC, en heeft daarnaast externe voeding nodig. Wie kijkt, ziet echter wel vier Line-inputs (waarvan 2 switchable naar Phono) op de achterkant van de DX! Deze inputs kunnen de output van je platenspeler of CD-speler naar de Itch-software sturen, waar je ze, net als de MP3′s, door de effecten kunt halen voordat ze onder de schuiven van het mixer-gedeelte terecht komen. Beat-gesync’de effecten, loop-sampling en reverse doen het niet bij externe input, maar verder kun je dus wel gewoon je oorspronkelijke platencollectie door je MP3′s heenmixen! Of andersom… Een kleine latency is hier wel een beetje merkbaar, maar ik heb dat absoluut niet als hinderlijk ervaren.

Al met al is het vooral het totaalplaatje waarover ik positief ben. De software is in principe goed, maar kan op punten nog verbeterd worden. Zoals altijd met software. Zo vond ik het organiseren van de musiclibrary niet altijd even logisch. Ook op de controller had ik het prettiger gevonden als het uitschakelen van een effect gebeurt als je de knop LOSlaat in plaats van IN-drukt. Maar dat zijn persoonlijke punten. Dat ik vooral heel veel plezier heb gehad met de DX en het vinden van nieuwe manieren om muziek te draaien, zijn denk ik de belangrijkste conclusies die ik kan trekken over de Allen&Heath Xone:DX. Vet!

Naar aanleiding van forumvragen nog het volgende; de constructie van de DX zou gevoelig zijn voor trillingen, bijvoorbeeld van lage frequenties in een live performance situatie of tappen tussen de Play en Cue knop. Om het tikken gevolgen te laten hebben, moet je de nodige kracht zetten. Ik kan me niet voorstellen dat het op het geteste exemplaar een probleem zou kunnen opleveren. Het reageren als gevolg van trillingen door PA/lage frequenties heb ik zelf niet uitgetest, en daar kan ik dus zelf niet veel over melden. Allen&Heath schrijft het probleem te hebben onderzocht en is van mening dat het in zeer extreme gevallen een enkele keer kan voorkomen. Inmiddels heeft men een oplossing en deze kan in goed overleg onder garantie door de leverancier worden aangeboden.

Mixen met de rotary pitch-controller lijkt gek, maar behalve dat er een reden voor is, kun je er best wel aan wennen. De reden is dat het veranderen van de pitch door de software (bv als gevolg van beatgrid-sync) geen gevolgen heeft voor de positie van een eventuele fader, die hierdoor gemotoriseerd zou moeten bewegen; een endless rotary staat eigenlijk altijd in de goede positie ;) Je kunt wel, bij het laden van een nieuwe track, de BPM laten matchen op basis van beatgrid/sync, en vervolgens kun je eventueel met de pitch-rotary kleine beetjes bijsturen. Dit is effectief en werkt prima!

De 20 kanalen van de soundcard tel ik als volgt:
De outputs:
1,2: stereo master out (1xXLR en 1xRCA)