Als er iets is dat overduidelijk is en snel te begrijpen voor de beginnende producer… Je kunt alleen maar (af)mixen van datgene dat je daadwerkelijk hoort! Dat is dan ook de reden waarom goede monitoren zo belangrijk zijn, maar ook de ruimte waarin je de monitoren hebt staan en waar je mixt. Het is van groot belang dat deze ruimte de juiste ‘akoestieke behandeling‘ heeft gekregen. Het is best mogelijk om een minder-dan-ideale ruimte te compenseren, maar het is uiteindelijk altijd het beste om het ‘probleem’ aan de wortel aan te pakken.

Het Ware Geluid
Er bestaan veel onderdelen in een produktie/re-produktie keten: converters, pre-amps, kabels, geluidskaarten, etc. Echter, de monitoren vertalen de signalen in geluidsgolven uiteindelijk en daarom is het een goed idee om voor de beste monitoren te gaan de je je kan veroorloven.

Echter, zodra die geluidsgolven je speaker verlaten, stopt het verhaal niet. Alles in de ruimte waar je werkt en waar je monitoren staan zullen die geluidsgolven beïnvloeden. Van je werktafel, je stoel, de wanden, het plafond en de vloer aan toe. Het geluid spreidt zich uit in alle richtingen, er ontstaat een wisselwerking met de verschillende obstakels en zal vervolgens terug reflecteren waardoor nog meer ‘storing’ met zichzelf en alles wat het op zijn pad krijgt.

Dus, tegen de tijd dat het geluid weer je oren bereikt, is het ‘gekleurd’ door je omgeving. In een goede geluidsstudio is deze ‘kleuring’ van het geluid geen probleem. In tegenstelling tot menige project- en thuisstudio waar deze kleuring wel degelijk voor een pittige gain of demping van bepaalde frequenties kan zorgen. Vandaar dat een akoestische behandeling van je ruimte belangrijk is, zodat je werkruimte niet tegen je liegt!

Zoete Kleine Leugentjes
Soms kan het zo zijn dat je voor de gek wordt gehouden. Stel je hebt een mix gemaakt van je produktie en hij klinkt geweldig in je studio. Vol trots neem je hem mee naar een ander systeem in een andere ruimte en je hoort opeens een storende brom in de lage frequenties. Een typisch gevalletje van WTF? Dit is dus het gevolg van een gekleurd geluid. Je hebt bij het afmixen bepaalde frequenties in je mix gedempt of juist geaccentueerd terwijl het niet de originele opname was die aangepast moest worden maar dat de oorzaak aan de werkruimte lag waarin je naar de opname luisterde.

Hieronder kun je een video bekijken van Joe Gilder. Het is een soort van introductie in akoestische behandeling van je werkruimte. Enkele basis stappen die je kunt nemen om je werkruimte akoestisch te verbeteren met akoestische hulpmiddelen.

(Bronnen: Podcomplex en HomeStudioCorner)