Afgelopen week kreeg ik dit programma in mijn handen. Ik kende het natuurlijk qua naam en ook wat betreft de faam die het heeft gekregen de laatste jaren. Mixed In Key is een programma waarmee je je tracks kunt analyseren op BPM en Key (toonsoort). Ideaal voor DJ’s die belang geven aan het ‘harmonisch mixen‘. Kort samengevat, het er voor zorgen dat je mixen niet vals klinken doordat je twee tracks mixed die qua toonsoort niet samen kunnen. Met behulp van Mixed In Key kun je dus veel gemakkelijker twee tracks selecteren met toonsoorten die ‘compatibel’ zijn.

Layout

Die is vreselijk simpel maar daardoor uiterst doeltreffend. Het programma heeft vier tabs: Analyze Songs, Browse Collection, Personalize en Read Tutorial. Het geheel is in een licht en heldere GUI (graphic user interface) gezet.mixed in key versie 5 analyse screenDe eerste tab, Analyze Songs, is gemakkelijk te gebruiken. Je kunt een complete folder of een file toevoegen, waarna het programma meteen die geselecteerde folder of track analyseert en de resultaten toont. Dubbelklik op een track en hij wordt getoond met behulp van een gekleurde ‘wave-form’. Zijn er in een track modulaties, toonsoort veranderingen, dan veranderd de kleur van de waveform ook. Handig!

De tweede tab is de Browse Collection tab. Hier kun je dus al je ge-analyseerde tracks browsen. Op deze pagina is ook het Camelot Wheel afgebeeld dat je kunt gebruiken als een sorteer/selectie functie. Zoek je namelijk een track in je collectie met de keycode 2B, klik je dus op vakje 2B in het camelot wheel en je krijgt alle tracks met Key result 2B te zien. Handig is ook het toevoegen van sub-collecties in je ‘library’ (onder het camelot wheel geplaatst). Zo kun je voor elk genre dat je gebruikt, of wellicht voor elke BPM range, een eigen collectiemap maken. Wat je voorkeur is zeg maar.

Via de Personalize tab kun je eigen preferenties aangeven. Dit alles spreekt voor zich hierover hoef ik niets specifieks uit te leggen. Wel handig is het stukje waarin uitgelegd wordt hoe Mixed In Key met je DJ software kan samenwerken. Op dit moment is er uitleg voor Ableton Live, Pioneer Rokordbox, Serato Scratch Live en Itch, Native Instruments Traktor en iTunes.

Tenslotte is er binnen het programma ook nog een aparte pagina om een tutorial na te lezen over het gebruik van Mixed In Key maar ook wat Harmonisch Mixen precies inhoudt.

Gebruik in praktijk

Na het openen van het programma en na 30 seconden rondklikken had ik al meteen door hoe het één en ander werkte. Gebruiksgemak is dus zeer goed. Eenvoudig ook omdat er niet zo heel veel gedaan hoeft te worden en daardoor weinig mis kan gaan. Ik ging dan ook meteen wat tracks uitproberen natuurlijk. Na het selecteren van die tracks ging het programma automatisch verder met het analyseren. En het viel me op hoe snel dit allemaal ging. Per track secondenwerk! Ik had al eens eerder ‘gratis’ programma’s voor keydetectie gebruikt en die werkten veel langzamer, plus ze crashten ook nog eens regelmatig als het allemaal ietsje te druk werd.mixed in key versie 5 analyse screenDus was het tijd voor een ‘stress-test‘. Voor alle duidelijkheid, ik gebruik een Win7 64-Bit PC. Eerste test was een map op mijn hardrive met 244 tracks en een grootte van 2,55 GB. Binnen 7 minuten waren alle 244 tracks ge-analyseerd en klaar. Doordat het wat te gemakkelijk ging heb ik een tweede test uitgevoerd met een map op mijn externe harddrive. Ook dit leverde geen problemen op. Binnen 20 minuten waren de 500 tracks met een grootte van 5,2 GB ge-analyseerd. Collega DJ2DJ’er Mathijs Cornelissen heeft MIK5 ook uitgeprobeerd op zijn Macbook. Hier waren de resultaten vergelijkbaar. We hebben geen grote verschillen kunnen vinden in de analysetijd.

Ik moet wel vermelden dat de CPU, bij mijn Win7 PC, redelijk constant tegen het maximum aan zit, echter ik kon gewoon mijn pc verder gebruiken en rustig internetten. Dit zal liggen aan mijn (snelle) pc. Ik kan me echter voorstellen dat een wat oudere PC hier wat moeilijker én langer moeite mee zal hebben met de analyse, echter analyseer je tracks dan als je lekker een bakkie koffie gaat drinken of doe het ‘s nachts!

Oordeel

Nou heel simpel: Geweldig! Vaak kom je programma’s tegen die goed maar zelden perfect zijn en dat is Mixed In Key 5 in mijn ogen wel. De manier waarop het programma snel en soepel doet waar het voor staat, is gewoon … perfect. Dit programma is elke 58 dollar dubbel en dwars waard.

Weggeefactie

Van de jongens van Mixed In Key mogen we een versie weggeven. Wil je hierop kans maken zet dan weer, zoals altijd, dat je meedoet in de comments. Voor een Re-Tweet krijg je een extra kans bij de verloting. Gebruik hiervoor aub de tekst: “Ik doe mee aan MIK5 weggeefactie – http://goo.gl/RMWqH” De deadline voor deze weggever is gezet op 30 november!

Update: Nog beter nieuws! De winnaar krijgt niet alleen een versie MIK5 maar ook nog eens Platinum Notes 3.0 er gratis bij! Dit programma verbeterd je digitale bestanden (pitch, volume, etc.) zodat je audio bestanden altijd in topconditie zijn of het voor je iPod of in de club is.