Afgelopen maand openden de deuren van Motel Marcel, waar de beheerder mr. Woods dag en nacht bezig is met de laatste voorbereidingen. In zijn nieuwste muzikale onderneming werkt hij samen met een aantal bekende leveranciers van internationaal top dance materiaal. Naast Woods himself vind je hier namelijk ook toppers als Tiësto, Marco V, Bassjackers, Chris Schweizer, Jonas Stenberg en verschillende anderen, die gezamenlijk dit motel draaiende zullen houden. Vanaf 27 januari kun je inchecken in dit nieuwe motel. Maar wees gewaarschuwd, aan slapen zul je hier niet toekomen… Het is ‘Open All Hours!’ Hieronder enkele vragen aan Marcel Woods over dit nieuwe album en over zijn werk!

Marcel, met de nieuwe tracks, enkele oudere door jezelf geremixed en enkele door anderen op je nieuwe album ‘Open All Hours’, hoe omschrijf je dit album eigenlijk precies?
MW: Een GOED album? 😉 Ik wilde graag aantonen dat de muziek die ik in het verleden gemaakt heb nog steeds enige relevantie heeft in het huidige muzikale genre klimaat. Als ik denk aan riffs zoals ik gebruikt heb op ‘Advanced’, ‘Time Is Running Out’ en andere tracks, dan zijn dit eigenlijk tijdloze riffs, denk ik. Maar om aan te geven welk type album dit is? Ik weet het zelf niet om eerlijk te zijn.

Je bent niet echt het type DJ/Producer om in een bepaald hokje te stoppen. Dus, wat stijl betreft, kun je in drie woorden omschrijven wat het album het beste verwoord?
MW: Electronic Dance Music…. Makkie!

Van het nieuwe album, welke track vind je zelf het meest……
House: ‘Questionary’
Trance: ‘Cherry Blossom’
Techno: ‘Monotone’?

Op ‘Open All Hours’ werk je ook voor het eerst samen met Marco V. Hoe kwam dit zover en hoe vond je het om met hem voor het eerst samen te werken?
MW: Marco is zo’n geweldige producer dus het was hartstikke gaaf om met hem samen te werken op ‘Scream’. Hoe en wanneer de samenwerking tot stand is gekomen weet ik niet meer precies, maar we begonnen ooit te praten over een samenwerking en ‘Scream’ was het resultaat.

Er zijn enkele samenwerkingen met Tiësto op het album. Hoe kreeg je hem zover om ‘Advanced’ te remixen? Was het zijn keuze of jouw verzoek?
MW: Uiteindelijk was het zijn eigen keuze, maar ik denk wel dat het de enige track was die hij graag wilde remixen, aangezien hij een groot fan van de track was. Hij was namelijk één van de eersten die de track sterke support gaf en hem daarna ook nog jaren heeft gedraaid tijdens zijn gigs.

Nu je met hem gewerkt hebt, zijn er nog meer samenwerkingen die je op je lijstje hebt staan, of heb je je top bereikt? Zo niet met wie zou je nog eens graag willen werken?
MW: Ha, ha! Tja als je het zo bekijkt dan kan ik vanaf nu alleen maar naar beneden dus? Maar goed zo bekijk het gelukkig niet. Ik ben ‘an sich’ niet zo bezig met samenwerkingen met andere grote namen op dit moment. Recentelijk heb ik nog een produktie gedaan met W&W en die is heel mooi eruit gekomen, dat wordt een echt monster track. Dus er komen nog mooie dingen aan!

Hoe ging de verdeling van het werk voor het album in zijn werk? Heb jij mensen gevraagd om specifieke tracks te remixen of heb je de keuze aan hen gelaten, of een gevalletje van ‘wie eerst komt, eerst maalt’?
MW: Ik heb een ZIP file gemaakt en hen gevraagd welke tracks ze van mij wilden remixen. Het bleek uiteindelijk dat verschillende producers ook verschillende tracks op hun wensenlijstje hadden staan. Dus uiteindelijk, fijn voor mij, viel alles netjes en mooi op zijn plekje.

Wat betreft de nieuwe bewerkingen van je eigen tracks op ‘Open All Hours’, welke vond jet gemakkelijkste en welke het meest uitdagende?
MW: Nou, het ging allemaal vrij natuurlijk om eerlijk te zijn. Wellicht omdat ik sterke gevoelens voor mijn eigen tracks heb die gebruikt zijn voor het album. ‘Everything’ was mischien wel het moeilijkste, vandaar dat er hiervan zelfs twee versies op het album staan.

Hoe lang heeft het geduurd, van idee tot uitwerking, om het album samen te stellen en te produceren?
MW: Zes maanden, … ongeveer.

Het Artwork van ‘Open All Hours’ is nogal origineel. Hoe ben je tot dit concept gekomen van het motel en hoe houdt het concept zich tot het album en haar titel?
MW: Toen we de titel bedacht hadden en de ontwerper zijn opdracht gaven, vroeg hij mij of het een idee was om voor een ietsje ranzig, vies motel gevoel te gaan. Uiteindelijk heb ik ja gezegd ook al was ik in het begin een beetje sceptisch om eerlijk te zijn. Maar het uiteindelijke resultaat is gewoon prachtig geworden.

Heb je trouwens nog de ambitie om ooit een motel aan de snelweg te runnen?
MW: He-le-maal NIET!

Ben je met het album aan het touren?
MW:  Jazeker. Ik ben net terug van mijn Azië en Australië trip. En op dit moment toer ik door Europa, met veel gigs hier. Daarna is Amerika en Canada aan de beurt!

Musical Madness heeft onlangs haar 100e release gehad. Heb je hier even stil bij  gestaan en terug gekeken op de label geschiedenis?
MW: Ik zie deze 100e release meer als een nieuwe start. Om eerlijk te zijn had ik een beetje de grip verloren op de releases. Er waren zelfs tracks bij die ikzelf niet eens draaide. Vandaar dat we gestopt zijn om dit soort tracks te releasen. We releasen alleen nog maar tracks die ikzelf ook zal draaien! Dus dit is het nieuwe startpunt voor een release op het Musical Madness label.

De 100th release was een track van jezelf die ook op ‘Open All Hours’ staat. Hoe ben je aan de titel gekomen ‘Black Angus’?
MW: Omdat het een dikke, sappige, donkere track is, net als een heerlijke ‘black angus’ biefstuk! Donker en sappig!

Wil je nog meer aan ons kwijt?
MW: MWOAH…. :-) Op dit moment heb ik een geweldig leven! Ik voel me zo gezegend met een carriere die fantastisch verloopt, al vele jaren, en die nog lang niet zal afremmen.

Met dank aan interviewer Tim Stark en Marcel Woods natuurlijk!

Winactie

We hebben enkele exemplaren van dit album beschikbaar om aan jullie weg te geven. Meedoen is simpel. Zet in de comments hierbeneden dat je weer mee doet. Bam en klaar ben je. Heb je een Twitter account? Dan kun je met een ReTweet een (eenmalige) extra kans verdienen tijdens de verloting. ReTweet met hashtag: #dj2dj_marcelwoods. Deadline voor deze actie is 4 Maart 2012.