Twee weken terug verzorgde de gasten onze #WeCanMix. Op 26 juli staan ze op de NDSM werf tijdens het Damaris festival en ze draaien alleen met vinyl… Mag ik een applaus voor de gasten van Eb & Vloed! Of, nou goed, niet dat je nu als een zeehond achter je laptopje hoeft te gaan klappen, maar je snapt wat ik bedoel. Ah fijn, let’s get started!
eb

Nadat we super veel goede reacties binnen hebben gekregen op de #WeCanMix van 29 mei hebben we Eb & Vloed gevraagd om een exclusief interview met DJ2DJ te doen. Uiteraard vonden de heren dat geen probleem, en dus kregen we de kans om dit duo eens goed aan een vragenvuur bloot te stellen!

1. Kunnen jullie jezelf even voorstellen aan de mensen die Eb & Vloed nog niet kennen?

Tijme: Ja zeker, ik ben Tijme Scholten, ben 25 jaar oud, onlangs afgestuurd en ik woon in Oisterwijk en dit is mijn collega Joël Brust, hehe.
Joel: Haha ja dat klopt, ik ben Joël Brust, ben 27 jaar oud, wonend en werkend in Breda.

2. Hoe is Eb & Vloed bij elkaar gekomen?

Joel: Om even terug te komen op dat verhaal van die collega’s. Wij hebben namelijk samengewerkt in een kledingzaak, zo’n zaak waar van die lekkere RnB glijers worden gedraaid. We hadden het vaak over muziek die we tof vonden en kwamen tot de ontdekking dat we eigenlijk dezelfde interesses en muzieksmaak hadden.

Tijme: Zo kwam ik als dorpse jongen erachter dat er dus meer mensen waren die vroeger jackin/fidget house luisterden, zoals Solid groove, Hijack en Jesse Rose. Maar ook de hip hop vond ik dope, luisterde veel van die Madlib / J dilla joints. Jij ook toch of niet joe?
Joel: NAS en Outkast om er even een paar te noemen.

Tijme: Zo ja, NAS!.. Goed, toen zijn we eigenlijk een keer bij Joel op zijn Akai apc-40 gaan spelen. Dit vond ik echt de shit, dus die kocht ik toen van het geld wat ik verdiende in de winkel met die RnB muziek. Naar verloop van tijd werden we gevraagd om te komen draaien op een verjaardagsfeest van twee vriendinnen van ons, ik denk dat ik nog nooit zo zenuwachtig ben geweest.

Joel: Hier is het allemaal begonnen, Avondjes draaien in de Wasserette (shout out to Jeroen Zabel may he rest in peace), onze eigen avond in het café van de Boulevard en Klub Bulk natuurlijk (shout out to Maarten Fransen). En zo ben je al snel twee jaar serieus bezig met plaatjes draaien.

3. Jullie draaien vinyl only, waarom deze keuze in het digitale tijdperk of vullen jullie dit aan met traktor bijvoorbeeld?

Tijme: Jeff Mills zij ooit in een interview met the Wire het volgende:

“But I would much prefer to use vinyl, because of the physical aspect of connecting with this motion, this clockwise motion of this disc, information, the frailty of it all. The needle is just tracking on the surface of this record. And that any jolt would totally disorient it, and everyone else, and myself. And that I think is most reflective of the life of what we are, and who we are and how we live. We don’t control our destiny, we don’t control our life, we don’t control what tomorrow is going to be. It’s by coincidence. We have to adapt. And that I think it is why I think I like vinyl the most, because it puts you right on the edge of disaster. And that I still like.”

Deze man! Het is weliswaar de geromantiseerde versie, maar het klopt wel, naar mijn idee heb ik wel echt leren luisteren naar muziek. Maar hey, dit is naar mijn idee een iets te controversiële discussie over digitaal of analoog draaien. Hier houd ik mezelf liever buiten. Voor mij was de reden voornamelijk dat ik gewoon de draaitafels wou beheersen.

Joel: Mijn interesse voor de oude Detroit en Chicago house werd steeds groter en dit is niet op mp3 te vinden dus mijn interesse in vinyl is eigenlijk op deze manier dus ontstaan. Daarnaast is het gewoon een echte ambacht, Het gevoel tijdens het draaien, de handelingen, de rust en concentratie die van je wordt verwacht, is voor mij een ontzettend grote uitdaging. Zoals Tijme ook al zei je leert echt luisteren naar muziek.

Maar ook de exclusiviteit van bijvoorbeeld een plaat. Bijvoorbeeld het label Times are ruff uit Den Haag is een heel klein label, de eerste release was met Larry de Kat en daar zijn er slechts 300 van geperst, daar heb ik er eentje van en dat vind ik aardig leip. Als je wilt kun je een exemplaar kopen op discogs voor een kleine 30 euro bij „ons djfunk” uit België.

Tijme: Toch wil ik iets zeggen over die digitale analoge kwestie. We maken inderdaad geen gebruik van Serato of andere digitale apparatuur. Dat wil niet zeggen dat wij dj’s hekelen die digitaal draaien, integendeel. Wij zitten nu ongeveer een half jaartje bij XXL-events (shout out to Frank en Jacco) en die hebben ook een aantal eclectische dj’s in hun roster zitten. Kriss-one en David Ghetto bijvoorbeeld die jullie laatst ook geïnterviewd hebben, dat zijn jongens die draaien in principe digitaal. Een van de grote verschillen is naar ons idee dat hun in een uur 60 platen kunnen draaien waar wij er maximaal 20 kunnen draaien. Het is gewoon een andere manier van draaien, beide manieren brengen een eigen dynamiek met zich mee die je absoluut niet met elkaar kunt vergelijken.

djr400

E&S DJR400 Rotary Mixer

4. Wat vinden jullie van de huidige ontwikkelingen in de nieuwe dj gear (denk hierbij aan de nieuwe platenspeler van Pioneer).

Joel: Om eerlijk te zijn houden wij ons absoluut niet bezig met de nieuwe dj gear. Het enige wat wij nodig hebben is tweemaal een Sl1200 en een twee-kanaal mixer. Wel verdiepen wij ons de laatste tijd in de analoge rotary mixers. Dit omdat de geluidskwaliteit van deze mixer gewoon vele malen beter is dan die van de bekende digitale mixers zoals de djm-series van Pioneer. Deze interesse is er omdat we ook geïnteresseerd zijn in de techniek die er geschuild zit in deze mixers, erg fascinerend allemaal.

5. Produceren jullie? of zijn hier toekomstplannen voor?

Tijme: Joel heeft vroeger wel het een en ander in elkaar geknutseld of niet Joe Black?.
Joel: Ja man, dat was allemaal met de computer prutsen, maar nooit doorgezet eigenlijk. Baal ik nog steeds wel van.

Tijme: De plannen zijn er, nu nog de tijd en het geld. We hebben onlangs een Akai MPC-2000 en een tr-606 gekocht via marktplaats, dus de eerste stappen zijn gezet. Bovendien zijn we opzoek naar onze eigen sound, maar door onze kritische houding en artiesten zoals Kerri Chandler en Boo Williams als referentiekader wil dat nog niet echt van de grond komen. Dat kost tijd en energie. We voelen dat er iets moois uit kan komen, zolang we maar geduld hebben.

6. Wat nemen jullie altijd mee in jullie djbag (behalve platen)

Joel: Elementen, omdat op de meeste plekken waar wij draaien de elementen vaak zo gaar zijn dat we daar niks mee kunnen. Vinyl stabilizers om trillingen op te vangen van de subwoofers. Je zult er versteld van staan hoe naïef sommige geluidsmannen zijn als het gaat om geluidstrillingen. Ohja En een borsteltje om stof van de plaat te halen.

Tijme: Ik heb geen DJ bag, meestal heb ik een Koeltas van de EMTÉ waar ik mijn platen in gooi of een verhuisdoosje als ik de auto mee kan nemen. Daar stop ik dan ook mijn gehoor bescherming bij, tinnitus is a bitch.

7. Waar luister jullie zelf graag naar.

Tijme: In mijn vrije tijd luister ik hier graag naar, zoon plaat die je echt mee neemt.

Joel: ik luister heel veel verschillende muziek. Ik sta op en ga naar bed met muziek.

’s Ochtends meestal een lekkere houseplaat wanneer ik met m’n gare hoofd uit bed stap. Ben ik gelijk vrolijk en wakker.

En als ik lekker op de bank hang bijvoorbeeld zoiets. GOUD!

8. Hoe ziet jullie zomertour eruit
Joel: Doelstelling was om dit jaar op een aantal festivals te staan. Dat is gelukt, we mogen bijvoorbeeld op 26 juli plaatjes draaien op de NDSM-werf tijdens het Damaris-festival. En zo zijn er nog een paar maar die moeten we nog geheim houden.

Social media
Soundcloud
Facebook