Onlangs kregen wij dit boek in handen van Mark van Bergen. Deze journalist van het Eindhovens Dagblad heeft net als ons en velen van jullie een passie voor dance muziek. Deze passie heeft hij gebruikt om enkele jaren geleden te beginnen met het schrijven van een boek over dance. En wel, 25 jaar dance in Nederland. Op 26 september is het boek gepresenteerd, precies 25 jaar na de doorbraak van de dance (zeg maar housemuziek) in Nederland.

dutch-dance-bespreking-0-dj2dj-nl

Dutch Dance

De titel van deze post zegt review, maar hoe doe je een review van een boek? We houden het dan ook meer op een korte bespreking dan een review. Voor iedereen die inmiddels gewend is aan het leven in de ‘digitale wereld’ is het hanteren en lezen van een ‘oldskool’ boek toch even wennen. Toch prikkelt dit boek je interesse en leg je het niet snel weg. Mede door het onderwerp, waar we allemaal toch van houden, en de talloze foto’s, die vele herinneringen aan vroeger oproepen, maakt dit tot een fijne manier om terug te blikken.

Feest Gaat Het Worden
Jaren 80: het vroege begin

Kaas, Tulpen en Party’s
Jaren 90: grenzeloze doorbraak

Going Global
Jaren 00: Vliegende Hollanders

Op De Billboards In Vegas
Jaren 10: terug naar de moederschoot

Mark van Bergen laat in deze vier tijdperken de Nederlandse dance geschiedenis langskomen. Door interviews met bekende en sommige wat minder bekende artiesten, promoters, en zelfs partygangers van toen en nu, geeft hij een beeld dat je inzicht geeft van hoe het toen is begonnen en hoe het nu nog steeds werkt. Zoals gezegd worden de interviews en artikelen ondersteunt met geweldige fotos. Je voelt bijna weer diezelfde sfeer als toen het dus allemaal begon.

Velen onder jullie zullen dat hele vroege tijdperk nooit meegemaakt hebben. Misschien dat dit boek juist voor jullie een manier is om te lezen én te zien hoe het dus allemaal begon met dat succes dat Nederland tegenwoordig heeft in de globale EDM scene.

Dutch Dance is verder prettig ongedwongen geschreven en mooi opgemaakt door ‘De Boekenmakers’ en wat ons betreft een ‘must-have‘ voor iedereen die dezelfde passie heeft. Passie voor dance muziek!

‘Dutch Dance’ bevat interviews met o.a.

– Ferry Corsten